Start 2014 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu Start 2014 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu

Start 2014

Door: Jurjen Kingma

Blijf op de hoogte en volg Jurjen

12 Januari 2014 | Indonesië, Soerabaja

Weer ongelofelijk veel beleeft in erg korte tijd.
Als aller eerst de beste wensen in het nieuwe jaar!

Ik zal maar beginnen met de aankomst in Jogyakarta (eigenlijk is het Djogjakarta maar ze spreken de J hier uit als een Dje). Na dat ik in de middag ben aangekomen, heb ik mijn spullen op mijn hotel kamer neer gezet en eigenlijk gelijk de straat opgegaan! Deze stad is nog enorm traditioneel en je kunt hier allemaal culturele uitstapjes doen. Ik heb het eerste culturele uitstapje gedaan in het café waar de meeste reizigers kwamen! Hier leerde ik ook gelijk een Duitser kennen die een beetje aan het rond reizen was en ook graag wat van Indonesië wou zien, we hadden toen besloten om samen een aantal dagen op pad te gaan dit omdat we het wel aardig met elkaar konden vinden.. In de avond had ik dan ook met mijn gids afgesproken om de planning van de week door te nemen. We besloten de oudejaarsdag vroeg op te staan zodat we de dag maximaal meekonden nemen. We begonnen bij de Prambanan, een gigantische tempel met een grote historie.. Toen we daar eenmaal aankwamen was het erg druk en vonden we dit eigenlijk niet heel erg spectaculair omdat er eigenlijk helemaal geen actie in zat. We zijn daarom ook maar snel verder gegaan naar de Merapi vulkaan! Hier hadden we een crossmotor gehuurd om de vulkaan te beklimmen, net wat meer actie dus. Dit was fantastisch om te doen en we hebben eigenlijk meer genoten van het crossen dan dat we op de merapi waren, maar we kunnen tenminste zeggen dat we hem beklommen hebben. De middag zijn we nog even bij een zilvermakerij geweest en in de oudejaarsavond hebben we omdat we het goed konden vinden ook maar samen gevierd.. Wat een feest in Jogyakarta, je moest soms even uitkijken dat het vuurwerk niet in jou richting vliegt maar het was een fantastische belevenis. We waren de volgende dag ook van plan om culturele dingen te gaan bezoeken dit hebben we diezelfde dag dan ook maar afgezegd omdat het even voor mij even nodig was om de belevenissen van de vorige dag te verteren.

Op donderdag 2 januari ben ik alleen met mijn gids naar de Borobudur geweest een gigantische tempel met prachtige tekeningen op de muren. (Zie foto's) ook zijn we even bij een dieren markt geweest waar je aapjes kon kopen voor nog geen 25 euro. De avond hebben we afgesloten in een reggae café met een traditioneel biertje.
En toen was het alweer vrijdag.. In de ochtend ben nog even in een rubberen band in het water door een gigantische grot heen gegaan met allemaal stroom versnellingen en nog van een waterval van 10 meter afgesprongen. In de middag moest ik alweer om 3 uur op het station zijn om met de trein weer terug naar Surabaya te gaan.. Kortom dit was een vakantie om nooit weer te vergeten!

De zaterdag ben ik samen met Ibu Harto en haar klein kinderen naar een tabaksfabriek/ museum geweest. In deze sigaretten fabriek worden sigaretten met de hand gemaakt.. Als je vanaf een soort balkon naar de medewerkers staat te kijken is het net of zit je naar een versneld afgespeelde film te kijken! Die vrouwen werken zo hard het lijkt net of staan ze op de versnelde modus.. In de middag zou ik even een potje voetballen maar ging niet door omdat er opeens een helikopter in het veld stond, ook weer iets typisch Indonesisch. In de avond ben ik als afsluiter nog even wezen stappen met de Nederlandse vriend die ik eerder heb ontmoet. De zondag was dan ook net als in Nederland mijn bed mijn beste vriend.

Het begin van de week was ik eigenlijk ook nog een beetje aan het bijkomen van de vakantie, ik merkte dat ik eigenlijk nog niet hellemaal fit was. Ik heb daarom dan ook de maandag rustig aan gedaan.
In de hoop dat de vermoeidheid wel weer over zou gaan ben ik de dinsdag weer lekker aan de slag geweest! In de ochtend les gegeven en de middag alweer op zoek naar een nieuw weeshuis. Samen met Firman ben ik op bezoek gegaan bij het weeshuis 'Al Ichlas' ongeveer 10 minuten verwijdert van Yayasan Kartini (het weeshuis naast mijn verblijf). Toen ik hier kwam, waren de kinderen natuurlijk weer enorm blij. Toen ik in gesprek ging met de moeder van het weeshuis vertelde ze dat de kinderen eigelijk wel heel erg opzoek waren naar een sport en spel activiteit. Ik heb daarom ook een afspraak gemaakt om een sport en spel middag te geven op donderdag middag. Dit was er leuk om te doen, Firman had geen zin om mee te gaan en ben ik deze keer dus maar alleen gegaan. Niemand kon engels spreken dus alles moest met handen en voeten werk, ook weer een nieuwe ervaring, maar als je wat wilt dan komt het altijd wel goed!

In het weekend heb ik niks gedaan omdat ik me nog niet echt lekker voelde en er ook steeds meer buikpijn bij kwam.
De zondag ging het alweer een stuk beter en ben ik alweer gaan voorbereiden voor de maandag middag( ook dan zal ik een sport en spel activiteit voor het nieuwe weeshuis verzorgen).

Bedankt voor het lezen en tot het volgende verslag!

  • 12 Januari 2014 - 09:44

    Brend:

    Jurjen,
    Bist goed undernimmend falt my alle kearen wer op. Sa sjochst mear as de gemiddelde reiziger. ;-)
    Alle kearen wer nije minsken om dy hinne, machtig. Moai dast sa best sliepe kinst nei solke dagen, dat is in teken datsto it goed meinimst!
    Moaie ferhalen sa maestro, we wachtsje wer op de folgende ;-)

  • 12 Januari 2014 - 14:28

    Anna:

    Jurjen wat hast wer in protte belibbe. En wat giet it no al hurd mei de tiid - bist al oer de helft...
    Skrieuwst sokke moaie ferslagen it is in genot om te lezen - Bedankt dast dit allegearre wer mei ús diele wolst!

    Fannemoarn wie dyn heit foar radio Middelsee om ferslag te dwaan oer dien stage yn Indonesie. Leuk om te hearen - miskien kinst it nog ergens fyne op "uitzendinggemist".

    Groetnis en uhh hou je haaks :-)

  • 12 Januari 2014 - 20:17

    Marjan:

    Wat belibbest do yn protte, prachtich. Kinst dy net efkes massere litte, helpt fest by pine buk.

  • 12 Januari 2014 - 21:33

    Else:

    Leuk man!!!
    P&E

  • 18 Januari 2014 - 16:37

    Tante Jo.v.d.Tol.:

    Hallo Jurjen, zaredagmiddag 16.00 uur.
    ik dacht even naar de pc en kijken hoever Jurjen nu is met zijn verslag. Allereerst wil ik je nog een gelukkig nieuwjaar wensen en ook natuurlijk een gezond jaar.
    Ik keek er van op dat je alweer zo'n mooi verslag had geschreven. En zo ik las zit jou vakantie er alweer op, maar je hebt veel gezien en genoten en nu maar weer verder met je stage.
    Jurjen, het is heel intressant wat je allemaal doet en beleeft.
    Ook leuk dat je met de kinderen een sport en spel middag hebt verzorgt, kinderen vinden dat altijd erg leuk, ze willen toch ergens mee bezig zijn en het moet een doel hebben.
    Hjir yn Fryslên en Frjentsjer alles goed, mar spytich genoch noch gjin winter.
    Jurjen ik lit it hjir bij en ik winskje dij alle goeds en oant in oare kear.
    Folle groetnis fan tante Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2014

Het afscheidnemen!

02 Februari 2014

Laatste loodjes

12 Januari 2014

Start 2014

30 December 2013

Matrassen + Kerstvakantie

16 December 2013

Week 49,50 en 51 alweer!
Jurjen

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 16339

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Indonesia

29 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: