Eerste week Indonesie! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu Eerste week Indonesie! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu

Eerste week Indonesie!

Door: Jurjen Kingma

Blijf op de hoogte en volg Jurjen

05 November 2013 | Indonesië, Soerabaja

Vliegreis:
Daar is het dan mijn eerste verslagje vanuit Indonesie! Waar te beginnen met vertellen.. Ik begin maar bij de vliegreis, eerste keer in het vliegtuig was toch best wel spannend ik heb ook gemerkt wat turbulentie is, was best wel even eng als je vliegtuig alle kanten opgaat! Daarnaast trof ik het ook niet echt met mijn buurman en zijn adem.. Gelukkig zijn we veilig in Kuala Lumpur (Maleisië) geland en daar werd de tank van het vliegtuig even vol gegooid en na een half uur ging de tocht verder naar Jakarta. Deze keer had ik een betere buurvrouw. Toen ik eenmaal in Jakarta was geland had ik Firman zomaar ontmoet! Firman is de jonge die mij hier bijna alles zal uitleggen. Samen met Firman ben ik toen ook in de bus naar borgor vertrokken. Ik was ook blij dat er in deze bus airco zat omdat het buiten in de avond nog steeds 25 graden is en ik hier nog niet echt op gekleed was. Eenmaal in de borgor heb ik me verbaas over de hoeveelheid brommers en hun rijstijl het kan allemaal net op de weg! In borgor wachtte Elart op mij en waar ik de laatste dagen ben verbleven. Samen met Elart, zijn chauffeur en Firman zijn we naar zijn woonplaats gegaan (weer ongeveer 2 uur rijden). Onderweg heb ik me verbaast over de geuren overal, overal hebben mensen een brand om hun afval (plastic, gras en andere rotzooi die ze met zich mee brengen) te verbranden je kan dus na gaan hoe het hier dan ruikt.

01-11-2013
Eerste nacht in Indonesie heb ik heerlijk uitgeslapen en lekker ontbeten met een gebakken eitje! Na het ontbijt zijn we naar Elart's werk gegaan, hij werkt op een fruit-plantage ongeveer 15 minuten lopen vanaf zijn huis. De loop route is ook midden door allemaal gewassen .en over rivieren. Het is prachtig om te zien! Het pad was niet erg gangbaar maar het was wel de route van de locale werknemers. De plantage was leuk om te zien, het is hetzelfde als in Nederland alleen hier hebben ze geen glas maar plastic als muren en dak. In de avond hebben we eten gehaald van de markt aan de straat wat voor de Indo's hier heel normaal is omdat je voor 1 euro al een maaltijd hebt.

02-11-2013
Ik was al vroeg wakker dit omdat ik nog helemaal in het ritme moet komen hier, het is toch 6 uren later dan in Nederland In de ochtend hebben Firman en ik het ticket gehaald van Bandung naar Surabaya. Daarna werden we opgehaald door een chauffeur om naar een stenen ruïne te gaan ik wist alleen eerst niet dat het 2 uren rijden was waar van 1 uur op een erg slechte weg! Dit was wel even wennen om al hobbelend van A naar B te komen, maar hierdoor heb ik wel enorm mooie plaatjes gezien van alle reisvelden en het platteland hier! Het waren Kokosnoot/bananen bomen en enorme thee plantages! Erg mooi om te zien! Toen we er eindelijk waren moesten we nog een berg omhoog lopen met 30 graden, dit was even lekker zweten dus maar eenmaal daar was het een prachtig uitzicht en een prachtige ruïne. Daarna zijn we naar een prachtig park geweest met allemaal aapjes!
In de avond hebben we een heerlijke barbecue gehad met typisch Indonesisch eten.

03-11-2013
Heerlijk dagje relaxen tot 2 uur bij Elart thuis, zo kon hij me nog mooi even de mooiste plekjes van Indonesie aanwijzen. Om 2 uur zouden we naar Bandung vertrekken, de chauffeur was te even 2 uren te laat (schijnt nog wel eens te kunnen gebeuren hier). Hierdoor kwamen wij midden in het spitsuur terecht en dus ongelofelijk lang vast zaten in het Indonesische verkeer wat alleen maar kan toeteren en asociaal rijden. Maar eenmaal in Bandung aangekomen hebben we een hotel op gezocht en daar geslapen om de volgende dag om 8 uur in de trein naar Surabaya te gaan.

04-11-2013
De dag begon om 8 uur alweer in de trein naar Surabaya. In de trein had je een prachtig uitzicht over de rijst velden, the plantages etc! Deze trein reis duurde echter wel wat lang, maar liefst 12 uren ( dat is ongeveer van Amsterdam naar Barcalona). Toen we in Surabaya aankwamen werd ik goed ontvangen door Ibu Harto, bij haar zal ik ook verblijven gedurende mijn stage. Firman en ik zijn daarna nog wezen eten in de super grote "shopping mall" op 5 minuten lopen van mijn verblijfplaats.

05-11-2013
Eerst heb ik heerlijk uitgeslapen en in de middag ben ik bij een gezin geweest waar de vorige stagiaire ook veel mee naar bezienswaardigheden is geweest. Dit was weer een heerlijke dag met een constante temperatuur van zo'n 35 graden overdag en 30 in de nacht!

Morgen ga ik de directeuren ontmoeten van de scholen waar ik les zal geven, dus de vakantie zal nu wel over zijn denk ik!

Feitjes..

Onderweg naar de bezienswaardig heden heb ik mij verbaast over de vele hakenkruizen en Duitse vlaggen. Dit heb ik dan ook aan Elart gevraagd wat dit betekende: de Indonesiërs (islam) zijn tegen de joden en zij denken dat Aldof Hitler goed bezig is geweest om alle joden uit te roeien omdat in het Midden-Oosten ze ruzie met elkaar hebben. Ze weten niet wat voor verschrikkelijke dingen hij verder heeft gedaan, omdat ze dat nooit geleerd hebben.

Hier in Indonesië zijn ze niet gewent om allemaal blanke mensen te zien. Dus ik voel me soms echt een bezienswaardigheid, omdat allemaal mensen met me op de foto willen en allemaal blanke/mister in het Indonesisch tegen mij zeggen. Heel apart is dat..


Tot het volgende bericht, en meer foto's zullen

  • 05 November 2013 - 14:11

    Johannes Braaksma:

    Ik sjoch'r net út.

  • 05 November 2013 - 14:17

    Jurjen Hendrik Kingma:

    Hahaha

  • 05 November 2013 - 14:18

    Yvonne:

    Heel leuk om te lezen! Veel plezier !!

  • 05 November 2013 - 14:25

    Domien Hettinga:

    Heee Jurjen!

    Prachtig verslag, en heel herkenbaar natuurlijk.
    Vooral dat mensen met je op de foto willen,, haha jaajaa dat zal je nog zeker veel vaker moeten doen!
    Ik neem aan dat je bij de familie van Nizar bent geweest... (met dat mooie huis).. Super leuke familie, jullie gaan vast nog veel leuke doen met elkaar. Doe ze de groetjes ;)

    Mijn eerste week ik Surabaya werd ik erg ziek, ik hoop voor je dat het jou mee gaat vallen en dat je vooral het eten lekker gaat vinden.
    Jurjen ik wens je veel succes toe, vooral nu op de scholen! Het is niet altijd makkelijk om in die hitte en nieuwe cultuur les te geven maar wel blijft het ontzettend gaaf en dankbaar om die kinderen te vermaken. Ook zal je erg leuke collega's krijgen die je begrijpen en die je er zeker doorheen gaan slepen!
    Doe ze de groeten allemaal!

    Geniet van je tijd, en ik kijk alvast uit naar je volgende verslag.
    Domien




  • 05 November 2013 - 15:33

    Maika:

    Super verslag Jurjen ! ik wens je heel veel succes de aankomende tijd daar !
    en ben benieuwd naar het volgende verslag :)



  • 05 November 2013 - 15:55

    Jacky:

    Blanda?

  • 05 November 2013 - 16:09

    Renny:

    Hey Jurjen, Een prachtig verslag, wat fijn dat het allemaal zo goed verloopt en dat je het naar je zin hebt. Wij zijn benieuwd naar je ervaringen de komende tijd. Groeten van ons allen

  • 05 November 2013 - 19:41

    Pake Jurjen En Beppe Klaske:

    Ha dy Jurjen,
    Wat fijn om it sa mei te belibjen, it begjin is al goed, we binne och sa benijd hoe 't it aanst op de skoallen giet.
    Ek leuk dat we dyn keamer even sjoen ha!
    Kinst wat oer de waarmte hjir reint it hûnehokken.......

    Oant in oare kear, groetnis fan pake en beppe.

  • 05 November 2013 - 21:53

    Baukje:

    Heey Jurjen, do hast mar in pracht ferslach skrieuwn, wer ik in bulte fan herken. Ek al is it foar mij 25 jier lyn dat ik yn dy plakken west ha yn Indonesië, in bulte dingen blieuwe it selde luk as it riiden fan brommers, auto's en sa mear. Ik winskje dij in fijne tiid, en in goeie stage ta. Ik sjoch ut nei wike twa.

  • 05 November 2013 - 22:07

    Anneminke:

    Ha Jurjen,
    Wat leuk om dit earste ferslach fan dy te lêzen! Wat hast yn in pear dagen al in protte belibbe.
    Succes mei it les jaan op de skoalle!
    Groetnis fan Piet en Anneminke

  • 05 November 2013 - 22:40

    Marjan Tromp:

    Ha jurjen, wat hast al yn soad sjoen en dyn yn dizze dagen en yn mooi ferslag, sa kinne we mooi mei dy opreizigje. Dankewol foar dyn felicitaasje. We winskje dei yn goeie tiied yn indonesie. Groetsies hotros.

  • 06 November 2013 - 09:44

    Else:

    Hoi Jurjen,
    Leuk om te lêzen!
    Groet'n P&E

  • 06 November 2013 - 13:54

    Theo En Marijke:

    Hey Jurjen,

    Wát een moai ferslag fan dyn earste belevenissen. Mar geniete der fan alles en succes mei de stage. Folle plezier mei de bern mar dat sil seker lukke. Die fiene dy ek fest helemaal geweldig!
    Groetsjes, Theo en Marijke

  • 07 November 2013 - 19:28

    Anneke :

    Jurken wat een mooi verslag heb ik van jou gelezen super dat het zo goed gaat ,nog maar lekker een paar maanden genieten l Gr. Van mij en van pake hoi hoi

  • 07 November 2013 - 20:22

    Albert Van Der Meij:

    He blanke mister een leuk verslag,veel plezier verder

  • 10 November 2013 - 16:34

    Tante Jo:


    hallo Jurjen,
    Wat geweldig om op deze manier contact te hebben met jou.
    Ik heb genoten van het verlsag van je LANGE reis, maar wat een ervaring.
    ik had al eerder willen reageren naar toe was je niet meer in de lucht..
    ik kreeg nu weer jjou bericht en dat gan weer even lezen en dan hoor je weer van mij.
    leave gr fan tante Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2014

Het afscheidnemen!

02 Februari 2014

Laatste loodjes

12 Januari 2014

Start 2014

30 December 2013

Matrassen + Kerstvakantie

16 December 2013

Week 49,50 en 51 alweer!
Jurjen

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1055
Totaal aantal bezoekers 16372

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Indonesia

29 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: