Eerste week Surabaya! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu Eerste week Surabaya! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu

Eerste week Surabaya!

Door: Jurjen Kingma

Blijf op de hoogte en volg Jurjen

10 November 2013 | Indonesië, Soerabaja

Hallo allemaal,

Als aller eerst wil ik iedereen even bedanken voor alle geweldige reactie's! Doet me erg goed om te horen dat iedereen zo om me denkt!

06-11-2013
Vandaag zou ik samen met Ibu Harto (de moeder van het weeshuis) en Firman naar de directeur gaan van de scholen waar ik les zou gaan geven. Ik had me al helemaal klaar gemaakt in mijn geweldige CIOS pak. We zouden om 08.00 vertrekken maar om 07.30 werd er gebeld dat er een wisseling van directeur zou zijn en het niet handig zou zijn dat ik die dag kwam. Kan gebeuren, ik had toen de hele dag vrij en ben naar een soort zwarte markt geweest in Surabaya waar ik een paar gymschoenen heb gekocht voor 9 euro. Omdat ik een futsal (zaalvoetbal) groep op wil zoeken waarmee ik kan voetballen!
Toen heb ik Ibu Harto gevraagd waar ik iemand kan vinden die futsal speelt en zij heeft een buurman gebeld maar die was niet thuis. Dus ik hoop dat dat wat word!

07-11-2013
In de ochtend had ik mij helemaal klaar gemaakt om te gaan en deze keer gingen we ook! Werden opgehaald door een busje van de school die ons eerst bij de primeri school bracht. Toen ik over het schoolplein liep was er een klas aan het buiten spelen en die kwam helemaal om mij heen staan springen en riepen allemaal bouléé (Indonesisch voor blanke). Toen ik met de directeur en andere docenten zat te praten kwam er een man langs die overal foto's van mij maakte. Later zijn we nog naar het kantoor van de directeur gereden (apart gebouw van de school) om daar nog verder over mijn schema te praten. Ik zal elke maandag op een kleuterschool les gaan geven, de dinsdag en woensdag op de middelbare school en de donderdag en vrijdag op een basisschool. Na dit gesprek zijn we naar de middelbare school gegaan. Toen ik een lerares een hand wou geven gaf ze deze niet, dit was erg vreemd maar later vertelde Firman dat op de scholen jongens en meisjes elkaar niet mogen aanraken! Hier zal ik dus om moeten denken met het les geven met betrekking tot het hulp verlenen. Toen het middag werd begon ik me niet erg lekker te voelen en heb toen de hele middag op bed gelegen. Na een tijdje vroegen ze wat ik wou eten en ik zei een beetje witte rijst wat niet te zwaar op de maag licht. Kwamen ze later terug met 2 KFC pakketjes met witte rijst, dikke vette kippenpoot en een blikje cola. Ik heb ze verteld dat ik het erg aardig vond maar dacht dat het een beetje zwaar op de maag zou liggen!

08-11-2013
Ik heb even lekker uitgeslapen tot een uur of 9 ik voelde me gelijk een stuk beter dan de dag daarvoor. Rond 10 uur zijn Firman en ik naar het eerste weeshuis geweest. Toen ik daar kwam ben ik enorm geschrokken, er woonden zoon 20 kinderen in 2 rijtjeshuizen. Verder was de vloer enorm smerig, Firman vertelde mij dat dit niet zo erg was wanneer de vorige student een bezoek aan deed. Dit kwam denk ik omdat hij aan had gekondigd dat hij kwam, toen hebben ze waarschijnlijk alles schoon gemaakt en leek alles netjes.
Ik heb niet gezegd dat ik kwam en zag zoals het echt is. Toen ik daar een kamer zag net wat groter dan mijn eigen en een paar kinderen vertelden dat ze daar met 9 jongens op woonden (zie foto's). Verschrikkelijk vond ik het om te zien en hoop hierin dan ook snel verandering te kunnen brengen.
Toen we beneden zaten en met de verzorger praten kwam ik er achter dat deze kinderen op papier niet eens bestaan. Als je als kind word geboren dan moeten je ouders je aan geven bij de gemeente, als je geen ouders hebt of ze zijn niet getrouwd bent krijg je geen papieren. De kinderen zullen als ze niet geadopteerd worden dus nooit een baan kunnen krijgen voor de overheid, dit vond ik erg schrikbarend. Na dit gesprek met de oppas van het weeshuis zijn we weer terug gereden naar het huis.
In de avond ben ik met Firman en een vriend van hem in een van de enorme mal's geweest, deze dingen zijn echt enorm en alles zit er echt in van auto's voor verkoop tot fitnessscholen, kledingwinkels, supermarkten.

09-11-2013
In de ochtend heb ik mij ingeschreven bij een sportschool zo krijg ik zelf ook nog wat lichaamsbeweging! Daarna ben ik met een buurman mee geweest naar een voetbalwedstrijd van een vrienden team, dit speelden ze in een oud vervallen stadion. Ik werd geïntroduceerd in het team en ze vroegen of ik ook mee wou doen! Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en zal de aankomende wedstrijd meevoetballen! Maar ik zit met een probleem nergens is hier in een goedkope winkel waar ze maat 45 hebben.. Nu moet ik eerst wachten tot mijn ouders mijn voetbalschoenen meenemen als ze hier komen! Dus ot Jim dit leze, miin voetbalskwon ek even ien e tas dwan!
In de avond ben ik dit keer alleen naar de grote mall geweest, na wat rond te hebben gelopen zag ik een blanke jongen alleen aan een tafel zitten met een biertje. Bij een zaak die 'Pizza en bier' heet, ik dacht dit moet een Nederlander zijn en sprak hem aan. Hij was inderdaad Nederlands en heb de avond gezellig wat met hem gedronken!

10-11-2013
Deze dag hier is een nationale feestdag 'Hero Day' hiermee word gevierd dat ze de Nederlanders en Japanners verslagen hebben en hun vrijheid dus eigenlijk vieren! Deze dag heb ik eigenlijk geen speciale dingen gedaan..
Aankomende week zal ik beginnen met het echte lesgeven!

Tot het volgende bericht!

  • 10 November 2013 - 12:52

    Jetty Tromp:

    Wy hiene fansels al wer it ien en oar fan dy heard dizze ôfrûne wike
    mar dochs bin ik wer ûnder de yndruk fan dyn earste wike!
    Hiel grappich om te lêzen dast samar wer contact hast mei nije minsken.
    Foar de minsken dy't it noch wisten: at wy froeger kampeerden dan hiene
    we de tinte noch net iens stean en dan hie Jurjen op syn fytske al in slach oer de
    kamping west en kaam werom mei in nije vriend.
    Succus nije wike yn die waarmte yn dyn cios pakje.
    En we sille de fuotbalskuon meinimme. (Dit sil Hessel net leuk fine)
    Groetsies fan us.

  • 10 November 2013 - 14:13

    Pake Jurjen En Beppe Klaske:

    Hoi Bouléé,

    Wat in grut aventoer net Jurjen, en dan is dit noch mar it begjin, hoe sil it ris gean mei de lessen op de skoallen.
    Ik bin hiel benijd hoe 't dat Cios pakje der út sjocht.........
    En dan noch ik fraach, wenje Ibu Harto en do yn of tichtby it weeshûs?
    Gelokkich datst net echt siik wurden bist, freonen fan ús woene al goede rie jaan,
    se seine, noait samar wetter drinke en ek gjin raukost ite, mar dat wist do fansels ek wol.

    Juster ha ik gastdirigente west by it korps, pake seit dat ik it hiel goed dien ha, mar dy is fansels partijdig!!
    sjochst meskyn wol ris in foto op face book.
    De sinne skynt hjir no, fannemoarn doe 't pake de hinnen iten joech krige der in grauwe hagelbui op 'e kop.
    Oant in oare kear Jurjen, groetnis en eh......hou je haaks!

  • 10 November 2013 - 15:22

    Jurjen Hendrik Kingma:

    @Jetty :
    Ja prachtig om nog even aan toe te voegen!

    @P&B:
    Ja wonen naast het weeshuis.
    Ik hie t sjoan op Facebook ja, mooi plaatsje!
    Haha oan't oare keer en komt goed!

  • 10 November 2013 - 15:28

    Joop Tromp:

    Hoi Jurjen veel succes en plezier aldaar. Geniet! Groet Joop (neef van dien mem)

  • 10 November 2013 - 18:21

    Johannes Braaksma:

    Gerko, Gradus, Arjen en Ivar hawwe hjoed kofje by my droken. Ik fûn it net sa leuk mar ik woe se ek net foat stjoere. Wy opsich wol gesellich mar folchende kear goche we tink ik wer yn de pomp sitten.

    Groetjes Johannes ;-)

  • 10 November 2013 - 20:15

    Brend:

    Machtig Kingma! Moai even te lèzen. Way 2 go en have fun ;-)

  • 11 November 2013 - 20:09

    Anneminke:

    Wat een indrukwekkend ferhaal Jurjen. Foaral fan die earme bern (sunder papieren).
    Mar wat moai dasto se der de kommende tiid helpe kinst! Echt geweldig.
    Leuk om dyn verslag te lezen - dan is it krekt of bin je der ek efkes :-)

    Ik bin hartstikke grutsk op dy hjer!
    Groetnis fan Anna (en Piet fansels)

  • 12 November 2013 - 17:31

    Renny:

    Wat weer een mooi verslag Jurjen, klinkt wel heftig allemaal en dit zal eerst ook wel zo blijven. Veel succes komende week met lesgeven. Tot het volgende verslag.

  • 16 November 2013 - 16:41

    Tante Jo:

    Hallo Jurjen,
    Ik hie noch efkes sjoen op dyn reisferhalen, prachtich en och sa moai skriuwn.
    En wat dog je dan in soart ûnderfining op, wast yn dyn fierdere libben ek fêst wol wêr broeke kinst.
    Ik hie allris hjerder efkes in stikje stjoerd mar kin dat net werom fyne.
    Wanneer komt d♪6r w♪6r in nij reisferhaal, ik bin nijsgjirrich hoe it fierde giet.
    ik winskje dij alle goeds en genietsje dêr mar fan.
    Folle groetnis fan tante Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2014

Het afscheidnemen!

02 Februari 2014

Laatste loodjes

12 Januari 2014

Start 2014

30 December 2013

Matrassen + Kerstvakantie

16 December 2013

Week 49,50 en 51 alweer!
Jurjen

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 895
Totaal aantal bezoekers 16370

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Indonesia

29 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: