Bezoek ouders! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu Bezoek ouders! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu

Bezoek ouders!

Door: Jurjen Kingma

Blijf op de hoogte en volg Jurjen

05 December 2013 | Indonesië, Soerabaja

Hallo Allemaal!

Alweer een week vol belevenissen!

Alweer het einde van de week 48, het schiet mooi op naar de 52. Op de vrijdag heb ik nog lesgegeven aan de Elementrischool en de vrijdag avond werd er natuurlijk even futsal gespeeld! Daarna niet te laat gaan slapen want de volgende dag gaan we mijn ouders gaan ophalen van het vliegtuig!

Op zaterdag 30 oktober zijn Firman en ik samen naar het vliegveld gegaan om daar mijn ouders op te gaan halen, ze waren wat later dan gepland maar dat maakte niks uit. In de avond ben ik met ze naar de dichtstbijzijnde mall geweest om eten! Daar hebben we even bij gepraat over de reis en het hotel waar ze verbleven en zijn daarna vrij snel al gaan slapen omdat ze erg moe waren de reis. Ik ben zelf nog even met mijn Nederlandse vrienden naar de club geweest.

Zondag 1 december, iedereen was nog erg moe van de vorige dag en zijn dus maar met een middag programma begonnen. Om 12 uur in de middag hadden we afgesproken bij Ibu Harto thuis. Hier hebben we met zijn 4en even gesproken maar al vrij snel zijn we naar Yayasan Kartini gegaan om daar kennis te maken met de bewoners! Ibu Harto heeft ons het hele weeshuis laten zien en heeft mijn vader en moeder aan iedereen voorgesteld de bewoners vonden het fantastisch dit te zien. Het gaf mijn wel een dubbel gevoel om met je ouders naar een weeshuis te gaan.. De middag hebben we eerst even een siësta genomen omdat ze erg last hadden van een 'Jetlag'... daarna lekker rustig een hapje gegeten in een andere gigantische mall. Later op de avond zijn we lopend naar een nightmarket geweest waar je typisch Indonesisch eten kon vinden en andere spotgoedkope nep kleding. De merken zijn bijna precies het zelfde als het 'echte' merk maar hebben een kleine andere benaming zoals: Eastcoast tassen zijn nu Westcoast tassen, Hugo Boss word Huco Boss, Tommy Hilfiger wordt Tommy Hillfinger met dezelfde Logo structuur.


Maandag 2, december moest ik zelf de enige les van de week geven op de kleuterschool, omdat de rest van de scholen examen hadden. Dit kwam wel aardig uit zo kon ik mijn ouders hier mooi rond leiden. Ook hier zijn mijn ouders wezen kijken, ze vonden het verbazingwekkend hoe druk die kinderen wel niet zijn..
Wederom hebben we in de middag eerst even een siësta genomen omdat ze nog steeds erg last hadden van het tijdverschil
Om 4 uur hebben we het programma voortgezet en zijn naar een gigantische brug gegaan van 5 kilometer wat heel mooi scheen te wezen, jammer genoeg was het al donker omdat we zo lang op onze gids moesten wachten...
De brug is van Surabaya naar het dichtbijzijde eiland 'Mardura'. Toen daar eenmaal aankwamen vertelde de taxi chauffeur dat het licht onder de brug een paar weken geleden was gestolen maar gelukkig hebben we nog wel even een mooi beeld gekregen van brug.
We vervolgden onze reis naar een park waar een gigantische Buda stond, ook dit was zeer mooi om te zien! (foto's volgen).

Dinsdag, 3 december. Alweer de laatste dag dat mijn ouders hier zijn.. De dag begon vroeg doordat we alle andere scholen zijn gaan bezoeken waar ik ook les op geef. Eerst begonnen we bij de Elementri school, hier zitten ongeveer 650 kinderen op, er was dus heel wat om te bekijken. Na dat we hier klaar waren zijn we op de Junior Highschool geweest waar Hendrik en Jetty ook weer een prachtige indruk hebben gekregen van de school.
De middag hebben we zoals gewoonlijk even een middagdutje gedaan en zijn ons reis daarna voortgezet naar het Kinderweeshuis : Samaria, voor dit weeshuis hadden mijn ouders kleding ingezameld in Friesland zodat het hier aan de kinderen kon worden gegeven! De kinderen vonden het prachtig om alles aan te hebben en vonden de kleding prachtig! (zie foto's) Hier wil ik Marrit Osinga, Jorn en Jens Terpstra, De Familie Hofman en Pake Herman nog erg voor bedanken!
Toen we zaten te praten zag mijn vader een gitaar staan en vroeg wie er mee speelde, een jonge van 24 jaar die voor de kinderen zorgde in het weeshuis zei dat hij dat was. De vervolg vraag was natuurlijk of hij een stukje kon spelen, dit deed hij en een aantal kinderen zongen er bij. Dit was wel even een kippenvelmomentje, weeskinderen die zo mooi zongen en zo veel plezier hadden met elkaar erg confronterend met ons leven wat alleen maar luxe problemen kent.. Later legde de jongen uit dat het liedje ging over kinderen die graag zouden willen opvliegen naar een ander land waar zij hun dromen waar konden maken! Dit maakte het nog indrukwekkender!

Die avond hebben we nog even een afsluiter gehad in de dichtstbijzijnde mall 'Sutos' met Ibu Harto, Firman en mijn ouders. Dit omdat ze nu weer verder op reis gaan door Indonesie!
Daarna heb ik mijn ouders nog een goede reis gewenst en heeeeeel erg bedankt dat ze mij zijn komen opzoeken hier aan de andere kant van de wereld!

Toen was het alweer Woensdag, het was net of is het nog maar een dag geleden dat ik op het vliegveld in Jakarta aangekomen en dat terwijl er al zoveel gebeurt is!
Deze dag heb ik vooral gespendeerd aan het zoeken van een hotel om mijn nieuwjaar te vieren in Jogyakarta! De rest van de week ben ik eigenlijk veel bezig geweest met school!

Groeten yn Fryslan en tot het volgende verslag!





  • 05 December 2013 - 07:29

    Marjan Tromp:

    wat hast dat wer mooi opskrean jurjen. Wat indrukwekkend. Toch mooi dat hendrik en jetty dit alles ek sjoen ha. Wat mat der ald en nij gebeure? Tut fan de hotro's.

  • 05 December 2013 - 07:57

    Anna Kingma:

    Moai ferslag hjer Jurjen - it is krekt of bin je der dan ek efkes. Hat Hendrik ek noch op de gitaar spile?
    Wy ha hjir hjoed "code oranje" - stoarm opkomst en springtij - Sinterklaas treft it mar .....
    Groetnis fan Piet & Anneminke

  • 05 December 2013 - 09:44

    Else:

    Time flies when you're having fun...geniet!

  • 05 December 2013 - 14:14

    Truus Tromp:

    Wat speciaal datje al je ervaringen zo met je ouders kon delen zij hebben nu ook
    Een beeld hoe het daar daadwerkelijk is.
    Wens je daar nog een hele fijne stage.
    En succes met het zoeken naar een hotel
    Groet Truus vrouw van Henk Tromp jongste broer van je pake

  • 05 December 2013 - 16:21

    Jetty Tromp:

    Wy ha geweldige dagen by dy hawn. Wat in minsken (6 miljoen mear as yn Ferwert!), it enorme drokke ferkear, al dy broembroems, de temperatuur, it moslim geloof, de skoallen wer ast les jouwst, en net te ferjitten de weeshuzen. Wy binne under de yndruk en ha bewundering foar de manier werop ast do dy der troch hinne slachst. Want ek de taal is soms in barriere. Se kinne goed Ingels mar snappe net altyd wat je bedoele mar gean dan toch troch mei in ferhaal. Net altyd handich. Mar it komt goed. Keep smiling!!

  • 05 December 2013 - 18:26

    Ineke Van Der Blom:

    Wat een indrukwekkende ervaringen Jurjen. Mooi om je verslag te lezen,

    alle goeds, groet Ineke

  • 06 December 2013 - 10:27

    Brend:

    Machtig Chef!
    Moai omskreaun en keep up the goed wurk. Fyn dast no goed sjochst dast thus san min plak net hast by heit en mem kerel ;-)
    In hielebelevenis, genyt dr fan Jurjen!
    Set m op en op nei it folgende moaie ferslach fan dei!
    Groetnis.

  • 07 December 2013 - 10:15

    Germ En Tine Brolsma:

    Hallo Jurjen, wij zijn wat ouder en genieten ook bijzonder van jou verslagen. Wij hebben ons nooit voor kunnen stellen dat dit allemaal mogelijk is. Geniet van je stage Groetjes van de Omke en Tante van je moeder.

  • 08 December 2013 - 15:27

    Pake Jurjen En Beppe Klaske:

    Hoi Jurjen,

    Wat hast wer goed ferslach dien fan alles wat jim belibje, en geweldich dat dyn heit en mem der wiene. en ek de skoallen en weeshúzen sjoen ha.
    Ik kin my begripe dat it in frjemd gefoel wie, om mei je heit en mem yn in weeshûs te kommen, as ik de foto 's sjoch tink ik dat Hindrik en Jetty it fijn fûnen om by dy bern te wêzen.
    Ibu Hato en Firman wiene seker altyd mei jim op paad.

    Wy ha der ek och sa'n sin oan om Hindrik en Jetty har ferhalen te hearren, mar we moatte noch even geduld ha, as ik har papieren lês gean se no op nei Bali.

    Jurjen, we binne och sa grutsk op dy, winskje dy wer sukses mei alles, en graach oant in folgjend ferslach.

    groetnis fan ús allebeide.

  • 09 December 2013 - 12:16

    Sietse Regnerus:

    Hallo Jurjen,

    Zo te zien heb je het enorm naar je zin.
    Die verslagen lees ik met veel interesse.

    Je pa belde net nog vanuit het hotel op bali volgens mij (facetime).
    Eigenlijk onvoorstelbaar dat je zo met mekander kunt
    praten en mekaar kunt zien op de i-phone.
    Zij hebben het ook schitterend daar.
    Je pa was uiteraard vol lof over je doen en laten daar.

    He Jurjen, het ga je goed daar en de groetnis fon hjir!

    Sietse



  • 10 December 2013 - 17:27

    Aagje:

    Dag Jurjen
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Goede keuzes gemaakt jongen. Wees trots. En nog bedankt voor je mailtje. Top.
    Do hast it mooi foar elkoar. Ik winskje dy nog een mooie tiid.

    Groetnis Aagje

  • 18 December 2013 - 08:06

    Tante Jo:

    Hallo Jurjen,
    Ik ha wêr mei nocht yn gerslach lêzen en wat sist fyn fûn ha dat Heit en Mem bij dij wienen.
    Jimme ha sa mei-inoar hiel wat sjoen en in protte yndrukken op dien.
    Foar Heit en Mem ek in hiele belibenis om dij dêr sa te sjen wost dêr allegear dogst en hoe moai ast it dêr fynst Dyn ferslaggen binne yndruk wekkend ik genietsje dêr alle gearen fan.
    De ferskillen binne sa grut en dan te sjen en te underfinen hoe dankber de minsken dêr binne.

    Jurjen ik winskje dij dêr moaie krystdagen (ik wit net hoe se dat dêr fiere) mar dat hearre we fêst noch woldris en fansel in goeie jier wisseling en sûnens foar 2014.
    Jurjen folle groetnis fan tante Jo en it giet dij goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2014

Het afscheidnemen!

02 Februari 2014

Laatste loodjes

12 Januari 2014

Start 2014

30 December 2013

Matrassen + Kerstvakantie

16 December 2013

Week 49,50 en 51 alweer!
Jurjen

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1127
Totaal aantal bezoekers 16367

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Indonesia

29 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: