Begin Lesgeven - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu Begin Lesgeven - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jurjen Kingma - WaarBenJij.nu

Begin Lesgeven

Door: Jurjen Kingma

Blijf op de hoogte en volg Jurjen

18 November 2013 | Indonesië, Soerabaja

Begin lesgeven

Goedendag! Hier alweer het 3de verhaal uit Surabaya vandaan, wat gaat de tijd toch snel (:

Maandag heb ik een oriëntatie gehad op de 'Kinder Garden' dit zijn de jongste kinderen hier. In Nederland worden ze ook wel groep 1 en 2 genoemd. Deze kinderen renden allemaal bang voor me weg dus dit beloofd een uitdaging te worden! Elke maandag zal ik hier dan ook gaan lesgeven! In de avond zijn Firman ik nog even naar de dichtstbijzijnde mall gegaan om nog het een en ander te regelen voor mijn abonnement bij de sportschool. Toen we terug liepen kwamen er ineens 20 brommers om ons heen vliegen, ik dacht dit wordt mijn eerste (Indonesische) beroving. Maar toen ze van de motoren af kwamen bleken het studenten te zijn die met mij op de foto wouden en een interview van mij af wouden nemen, haha alleen maar omdat je blank bent..

Op dinsdag 12 november moest ik al vroeg mijn nest uit om, om 06.30 op de Junior High school te staan. Toen we daar eenmaal stonden werd mij verteld dat ik even moest wachten op de hoofdmeester van die school. Toen het 08.30 was werd mij verteld dat ik geen les zou gaan geven maar naar een school tentoonstelling mee kon gaan.
Bij deze schooltentoonstelling werden de scholen gepresenteerd voor nieuwe leerlingen van het volgende jaar(het is een soort leerlingenwerfactie). Het is elk jaar voor alle scholen weer een competitie om de meeste kinderen binnen te halen. Hier heb ik dus ook even aan meegeholpen. Later heb ik een rondje door het gebouw gedaan waar ik op elke hoek werd opgewacht door tientallen van kinderen die met mij op de foto wouden, deze kinderen zien waarschijnlijk alleen maar blanke mensen op televisie dus ik werd daar weer met open mond aangekeken.
Aan het eind van de dag was ik dan ook helemaal kapot van het populair doen.

Woensdag 13 november, alweer 14 dagen van huis, niet gedacht dat de tijd zo snel zou gaan! Eerste echte lesdag bij de junior high school. Ik dacht eerst even een lesje toekijken maar ik werd al vrij snel alleen gelaten met de groep. Maar wat zijn die Indonesiërs druk, niet te houden die jongetjes wij zijn dus maar vrij snel gaan voetballen zodat ze hun energie kwijt konden.
De school waar ik lesgeef is een echte moslim school en de klassen zijn dus ook gescheiden! Eigenlijk is de hele school in 2en gesplitst, de linker kant is voor de jongens en de rechter voor de meiden. Ze vonden het ook heel vreemd dat ik dan geen religie had, eigenlijk kon dit niet.
Op de terug weg moesten we van een leraar nog even langs een andere school omdat ze vonden dat ik mooi Engels kon spreken, hier zijn de meningen wat over verdeelt. Maar ik mocht wat over Nederland vertellen voor een aantal leerlingen die een extra Engels profiel volgenden naja dit vond ik natuurlijk niet erg om te doen. Na wat extra informatie bleek het om 200 leerlingen te gaan! Hier had ik niet op gerekend, dus nu ga ik op zaterdag morgen om een uur of 9 een presentatie geven van 1.30 lang best wel even spannend maar het zijn gelukkig maar kinderen dus het valt mee.

Donderdag 14 november, de eerste dag lesgeven op de basisschool. Ik ben de hele ochtend weer aan het lesgeven geweest maar wat is dat warm als je de hele ochtend buiten bent. De leraren zijn hier erg vriendelijk en spreken goed engels! Dit kunnen lang niet alle Indo's zeggen. De rest van de dag eigenlijk alleen maar aan het voorbereiden geweest voor zaterdag ochtend!

Vrijdag, de week is alweer voorbij zonder dat ik er erg in had! Wat vliegt de tijd hier voorbij. In de ochtend heb ik mijn 2de les gegeven aan de Elementri school (basisschool). Dit keer ook even samen met de kinderen mee gevoetbald maar al vrij snel vond ik het hier veel te warm voor met een kleine 30 graden. De middag weer even bezig geweest voor de presentatie, want zoveel tijd had ik niet om het voor te bereiden.

Zaterdag ochtend het was eindelijk zover ik mocht mijn presentatie gaan doen over de cultuur, toeristische trekpleisters en school voor de school waar zoon 1450 kinderen op zaten. Eigenlijk was ik helemaal niet zenuwachtig om dit te doen, misschien ook wel omdat ik de mensen helemaal niet ken en waarschijnlijk nooit weer zal zien. Maar toen de presentatie begon, ben ik maar begonnen met een Nederlands liedje: 'Daar bij die molen' dit vonden de kinderen prachtig om te zien en ze waren al vrij snel stil. Toen ik klaar was met de presentatie en de kinderen vragen begonnen te stellen werd me al vrij snel duidelijk dat ze mij interessanter vonden dan de presentatie zelf. De kinderen stelden alleen maar vragen wat voor eten ik lekker vond en wie mijn favoriete voetbalspeler was...
Na dat ik met iedereen op de foto was geweest, kwamen er in eens horden kinderen op mij afgelopen om dat ze een handtekening van mij wouden, dit spant dan nog wel echt de kroon. Ik deel handtekeningen uit omdat ik een andere huidskleur heb ik kan het zelf nog niet echt bevatten maar ik voelde me net een belangrijk persoon.
In de middag ben ik samen met Firman naar 2 weeshuizen geweest om te kijken of ze ook hulp van ons nodig hadden. Het eerste weeshuis was alles perfect in orde omdat alle kinderen een eigen kamer hadden en ook allemaal al naar school gingen etc. Het 2de weeshuis was alles behalve dat, ten eerste was de lokatie al vreemd. Je moest door een begraafplaats (waar ook gewoon mensen op woonden omdat ze geen huis hadden) van 1 bij 1 kilometer heen rijden om er te komen en een maal daar ben ik erg geschrokken. Weer een veel te klein huis voor te veel mensen, er liepen allemaal zwerf honden rond, de rekeningen konden eigenlijk net niet betaald worden.. allemaal heel droevig. Ik ben die middag ook gelijk bezig gegaan met een plan om deze kinderen te helpen, hier over volgende keer meer!
In de nacht ben ik nog wezen stappen in een mooie club maar niet tot laat want de volgende dag was er weer een druk programma!

Na drie uren slaap werd ik weer waker gemaakt door Firman en een vriend van hem om naar die vriend zijn huis te gaan. Dat was even 3 uren in de auto, dus kon ik mooi nog even mijn roes uitslapen. In het kleine stadje was een heerlijk relaxt sfeertje, de natuur was hier ook prachtig om te zien. De foto's volgen nog! De terug reis zijn we langs de kust terug gereden, het was hier prachtig! Alleen om nou lekker op het strand te gaan liggen lijkt me niet zoon verstandig idee, dit omdat het vol licht met afval! Dit is echt heel erg smerig, ik hoop dat de stranden in Bali beter zijn.

Begin van de nieuwe week,

Maandag ochtend ben ik begonnen met een paar uurtjes lesgeven op 'The Kindergarden'. Na dat ik de kleine kinderen weer lesgegeven had ben ik maar weer eens een dagje voor school en plannen maken voor het weeshuis!

Tot het volgende verslag!

  • 18 November 2013 - 09:42

    Else:

    Wow ff in presentaasje foar 200 bern, super hear! Ik hoop dast is soad foar dy earme bern yn dat weeshus dwaan kinst en bin hiel benijd nei dyn plannen der foar.
    Hjir is it hjoed 6 graden, aanst mar ff in hout hakke waarm te wurden dus.
    Succes en Have fun!! Groeten P&E

  • 18 November 2013 - 09:53

    Heit.:

    Wer in prachtich ferslach Jurjen, leuk om te lêzen, foaral omdat we yn it koart ek noch lâns komme.
    Mast mar ff goed betinke wat we allegearre meinimme kinne foar dy, as de berntsjes.
    Mem woe graach in grutte koffer meinimme want se wol in protte sûfeniers (lêz klean) keapje seit se.
    Op de hinnereis kin der mooi wat foar de bern yn.
    Wurdt der ek jage? want dan mat de jagerspet ek noch mei, ff in grut wratteswein strekke....

  • 18 November 2013 - 12:10

    Anneke De Boer:

    Leuk om dyn ferslach te lezen. Hwat in yndrukken komme der sa op dy of en is it prachtich om sa hwat foar dizze bern te dwaen. Sukses fierder by al dyn wurk en ferjit net om der ek fan te genieten.
    Groetnis, Anneke

  • 18 November 2013 - 20:04

    Ivo Schotanus:

    Hey Jurjen,

    Heb net je verslagen gelezen! Wat heb je al veel gedaan in zo'n korte tijd. En super dat je al onderzoek hebt gedaan. En dan het cultuur verschil, goed verhaal dat de kinderen met je op de foto willen en een handtekening.

    Ik wens je ook via deze weg veel succes toe en geniet van dag tot dag!

    We houden contact!

    Groet Ivo

  • 20 November 2013 - 11:27

    Renny:

    Hey Jurjen,

    Weer met veel belangstelling jou verslag gelezen. Je maakte weer heel wat mee de afgelopen week. Gelukkig kun je daar ook nog even lekker ontspannen door te stappen, is dan ook nodig! Ben benieuwd hoe je deze periode gaat proberen de kinderen daar een beter leven te geven.

    Gr. fam. Osinga

  • 22 November 2013 - 09:55

    Pake Jurjen En Beppe Klaske:

    Hey Popi Jopi,

    Dy Jurjen, wat binne we grutsk op dy, en op alles watst der dochst.
    En mar hântekeningen útdiele, dat is my noch noait gebeurd, al ha ik ek wol ris foar 200 minsken stien.........
    Us réaksje is wat let, mar wy wiene in lang wykein nei Amelân, wy ha ek net op it strân lein, dat is no te kâld, mar bin der wol by lâns kuiere.

    Mar wer sukses mei alles, groetnis ek oan Ibu Harto fan ús allebeide.

  • 23 November 2013 - 11:00

    Pyt Nauta:

    Hoi Jurjen,

    Wat moai om dyn ferslach te lêzen. Frjemd idee om bisûnder te wêzen om wêr t jo weikomme en hoe at jo der utsjogge. Bliuw skriuwen kin we mei dy meigenietsje.

    Pyt Wyp CJ en Thomas

  • 24 November 2013 - 23:07

    Tante Jo:

    24 november 2013 tante Jo

    hallo Jurjen,
    Wat fijn om te lêzen dast it d♪6r sa nei it sin hast en wat in belefenis om dit
    allegear mei te meitsjen. Ek allinich hoe as it d♪6r giet op de skoallen hiel
    oars as hjir yn Fryslân. Ek fijn dast dêr ek wêr goeie freeonen om die hinne hast,
    it skep gau in bân.
    Jurjen, ik sjoch gau ris wêr op Jh.Kingma waar ben jij och sa yntresant.
    folle groetnis fan tante Jo út Frjentsjer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2014

Het afscheidnemen!

02 Februari 2014

Laatste loodjes

12 Januari 2014

Start 2014

30 December 2013

Matrassen + Kerstvakantie

16 December 2013

Week 49,50 en 51 alweer!
Jurjen

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 16371

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Indonesia

29 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: